Landingspagina maken met Instapage
Wil je graag een landingspagina maken met Instapage? In dit artikel ga ik je meer vertellen over het inzetten en testen van landingpagina's met de tool Instapage.
Wat is een landingspagina?
Landingspagina's zijn vaak losse pagina's waarop een bezoeker terechtkomt na het klikken op een advertentie of zoekresultaat. Een goede landingspagina's heeft een specifiek doel en wordt vaak opgebouwd vanuit een speciale methodiek. Belangrijk is dat de pagina het zoekresultaat en advertentie op een goede manier doorvertaald en zorgt dat de bezoeker een actie onderneemt op de pagina. Bijvoorbeeld het aanvragen van een brochure.
Landingspagina's kunnen los ingezet worden op een aparte domeinnaam maar kunnen ook onderdeel zijn van je eigen website. Vaak zie je dat landingspagina's geen menu hebben of doorklikmogelijkheden naar andere pagina's. In mijn gratis blauwdruk vind je diverse voorbeelden van landingspagina's.
Waarom een landingspagina maken?
Landingspagina's kunnen uitermate effectief zijn als deze goed worden opgezet.
Goed geoptimaliseerde landingspagina's stellen je in staat om bezoekers die je naar je website trekt, om te zetten naar leads. Tijd investeren in het maken van goed geoptimaliseerde landingspagina is van cruciaal belang omdat dit vaak de belangrijkste pagina's zijn van je website om leads te genereren. In de praktijk zie ik vaak dat er te weinig aandacht wordt besteed aan deze pagina's waardoor er veel (advertentie) geld verloren gaat.
Waarom Instapage gebruiken hiervoor?
Ik heb me dit in het begin ook zeker afgevraagd en heb de tool ook een tijd niet gebruikt. Echter verloor ik de controle en mijn conversie gingen omlaag. Ik dacht dat ik met mijn boerenverstand, best-practices en WordPress page builder een heel eind zou komen maar dit was niet het geval.
Zo ontdekte ik dat mooi vaak niet goed hoeft te zijn en goed niet mooi. En jezelf als voorbeeld nemen de grootste fout is die je kunt maken.
Goed maar pagina's bouwen en testen kun je ook in WordPress, toch? Dit klopt, echter liep ik vast wanneer ik snel en op grotere schaal goed wilde testen. Een tool als Instapage is hier volledig op ingericht. Naast geteste sjablonen bieden ze ook de mogelijkheid om snel variaties aan te maken om de beste resultaten te kunnen boeken. Een absolute must. Ook een belangrijk voordeel vond ik de slimme integraties, uitgebreide formulier mogelijkheden en nauwkeurige analyse een groot voordeel ten opzichte van ander tools en page builders.
Post-click optimalisatie met Instapage
Instapage profileert zichzelf niet alleen als een landingspage builder maar als de tool voor Post-click optimalisatie. Dus alles wat je nodig hebt tussen de eerste klik en de conversie. Deze claim vind ik volledig terecht, zo heb ik klanten die uitsluitend met Instapage werken en verder geen website of andere tools nodig hebben. Soms is het nodig om een e-mail marketing tool nog in te zetten maar dit is lang niet altijd nodig door de uitgebreide lead-routing mogelijkheden.
Instapage voorbeeld
Hieronder ga ik stap-voor-stap uitleggen hoe je een eenvoudige landingpagina aanmaakt voor een webinar.
Wanneer je klaar bent om de pagina te publiceren, klik je op de blauwe knop 'Publiceren' in de rechterbovenhoek van de paginabuilder. Je krijgt hier vijf verschillende publicatie-opties te zien.
Dit zijn:
Een Instapage subdomein - Een subdomein van Instapage dat je direct kunt gebruiken om de pagina nog even te laten zien aan verschillende mensen voordat je het publiceert op je eigen domein publiceert.
Aangepast domein - een domeinnaam waarvan je de eigenaar bent (bijvoorbeeld www.jeeigenwebsite.nl)
WordPress - voor het toevoegen van pagina's aan je WordPress-website (bijvoorbeeld www.jeeigenwebsite.nl/actie
Facebook - voor het toevoegen van de pagina aan een tabblad op je Facebook-pagina